【聲明】港生活網站並無進行電話推廣活動

晴報VIP丨未來戰士上身長期瞓得少 中大醫學院院長陳家亮 慣被挑剔「你打我唔死嘅!」

發佈時間: 2022/12/20

中文大學醫學院院長陳家亮教授,每日肩負起行醫、教學、行政和創科等重任,難怪辦公室也有3個之多。我步進其位於沙田威爾斯醫院的Office,視線即被陳列櫃上的玩具珍藏鎖住 — 列陣的有昭和幪面超人,還有小露寶VS維納斯和愛美神。辦公室的冷氣雖冷,跟他對談卻溫暖而具啟發,他沒有一副高高在上的模樣,沒有不著天際的專業用詞,談話就由一碗豬油撈飯開始。

{{hket:inline-image name="quote-01.jpg"}}{{/hket:inline-image}}

{{hket:inline-image name="IMG_0376_20221129102405.JPG"}}{{/hket:inline-image}}

以人為本在於洞悉先機

「大家要有健康均衡嘅飲食,充足嘅睡眠。」

陳家亮院長向《晴報》讀者送上溫馨提示,「雖然我都唔會咁做!」

作為腸胃肝臟科權威,陳家亮不敢向病人講出上述的一番話,因為他的病人會提出疑問:「醫生,你好似瞓得好少㗎喎,你好似鍾意食豬油撈飯喎!」他的回應是:「因為自己嘅生活飲食習慣唔係一個好榜樣,所以唔敢過份要求或怪責病人。人到中年,啲化驗數字好容易樣樣都差少少,但我唔覺得應該掉以輕心,因為當咁多個少少加加埋埋,就唔少嘢。如果已經出現以上警號,大家惟有收心養性,預防勝於治療,病向淺中醫。」

小露寶要成為A級機械人

一個立志要改變一切的故事,由一堆玩具說起:「小露寶、鐵甲萬能俠、幪面超人係我嘅童年回憶,陪伴我成長。細個屋企窮,冇機會擁有佢哋,次次媽咪都話考第一先至買,我咁大個仔都未考過第一,媽咪真係好叻。所以長大之後就想買番佢哋嚟獎勵自己。」陳家亮說。

  • {{hket:inline-image name="1.jpeg"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="0001-79_20221129105015.JPG"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="0001-35_20221129102241.JPG"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="IMG_0385_20221129104641.JPG"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="0001-93_20221129105320.JPG"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="0001-86_20221129105221.JPG"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="0001-7_20221129100502.JPG"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="0001-8_20221129100509.JPG"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="0001-102_20221129105546.JPG"}}{{/hket:inline-image}}
  • {{hket:inline-image name="0001-115_20221129110147.JPG"}}{{/hket:inline-image}}

既不是富家子弟,亦非醫學世家出身,他小時候被看低何止一線,「我嚟自草根階層,屋企人、街外人都話我衰梗,偏偏惡劣嘅環境變成我動力。先父係一個沉着應戰嘅人,責任感重,從來唔抱怨,成頭家靠佢揸的士養起;媽咪學識唔高,佢驚我同細佬變街童,於是放棄出外工作。原來想成就一件偉大事情,你就要付出,有啲事情比個人理想更重要,我媽咪就係一個例子。」

他不認命,成功戰勝逆境,以一級榮譽畢業,及後更成為第一位擔任醫學院院長的中大畢業生。當年他挑燈夜讀,是同輩傳頌的「崇基燈塔」。到底燈塔的電力來自哪兒?

「我好似Terminator(未來戰士)咁,『輸入程式』要做一件事就一定要做到。入讀醫學院第一年,我唔熟識何謂讀醫,人人話好辛苦,人人話好緊張,人人話壓力好大。我話畀自己聽更要讀得好,不能被淘汰。」

荷李活經典電影《洛奇》(Rocky) 1976年上映時,陳家亮剛剛升中學,戲中的打不死精神,為他帶來了正面啟發,影響一生。現在,他致力把打不死精神傳承給學生之餘…「睇見佢哋好似對住塊鏡望番自己,原來當年自己係咁嘅樣,好想喺佢哋身上尋找自己嘅足跡。」

徐小鳳1985年的世紀金曲《順流逆流》,則是他的人生主題曲。「『故意挑剔今天我不在乎,只跟心中意願去走。』由細到大,每日都有人故意挑剔你,唔畀機會你,點樣面對?好嬲?好擔心?咪跟住自己心中意願去行囉!」

他說「跟住自己心中意願去行」,並非一言堂,高高在上,「堅持當中其實有好多妥協,但妥協有條底線。當你認為自己做嘅嘢啱晒時,就會出現好多盲點。我哋需要聽人意見,聆聽但非搖風擺柳,做人原則唔可以放棄。」

早於20年前,他和恩師沈祖堯教授,認為香港人將面對越來越多大腸癌問題,其實大腸癌是極少數能預防的癌症,因此師徒二人努力宣傳和推廣。多年後的今天,香港市民總算知道一粒大腸息肉,足以病變成癌症,陳家亮說︰「20年前,唔好講香港市民,就連香港政府都唔接受啦!只會覺得『輪都未輪到你大腸癌』,當年我哋食咗好多碗閉門羹。睇番轉頭,我哋花咗15年時間去令政府推出『預防大腸癌篩查計劃』,但現在去檢查嘅適齡人士只得10%,我哋條路仲係好漫長。」

{{hket:inline-image name="0001-97_20221129105355.JPG"}}{{/hket:inline-image}}

會議時間不超過1小時

2013年獲委任成為中文大學醫學院院長,他要面對的挑戰和考驗遠比過去多。起步之初,沒有行政經驗,欠缺政商人脈,又沒有醫療界別背景,做甚麼只能靠心口一個勇字,「啱啱做院長時,我對同事講要改革醫學教育,於是推出『環球醫學領袖訓練計劃』。我相信醫學教育唔係工廠啤膠,唔係政府話香港唔夠醫生,每年要200個醫生就畀200個你,要300個就畀300個,每一個其實人都不一樣,應該要以人為本。」

「點知計劃推出後就大件事咯,有人批評係『跳班制』,偷步『搶尖子』等等。我冇做錯嘢喎,我跟足晒程序,只係被人挑剔。有同事話不如見好就收,『摺埋佢』就算啦!點解要咁呢?明明係一件有建設性嘅事。當時我好唔開心,但我提醒自己你打我唔死、打我唔低嘅!我咪再接再厲囉!」最後,他花了6、7年時間,把不被認同的計劃,變成了現時香港十分歡迎的一門學科。

{{hket:inline-image name="0001-106_20221129105831.JPG"}}{{/hket:inline-image}}

醫學界男一睡得少

西裝筆挺,著重打扮連對襪都極花肖的陳家亮,不做醫生亦甚具條件當明星,「冇諗過做星,反而懷疑自己係咪適合讀醫?有機會畀我再揀,我都唔係好肯定答案。第一,做得醫生,要好有紀律,要跟好多規矩做事;第二,唔應該成日講Think outside the box,因為人命攸關,相反我係唔鍾意跟足規條做嘢嘅人,人哋話要點做點做,我第一句就會問『點解呀』,可能我唔適合做醫生!」話雖如此,這位院長醫生偏偏有影視作品男一醫生的帥氣熱血,

「由細到大我見到好多反面教材,我不停提醒自己將來如果做醫生,一定唔可以學嗰一班人咁 (得過且過)。」

他晚上睡很少,卻自有補眠妙法,「我哋做行政工作,由朝到晚開會,我會喺會議中閉上眼睛小睡。啲會開完一個又一個,當中有幾多個有意義?我好懷疑。我認為最重要有Action Plan,嗌口號、意識形態嘅嘢都係浪費時間,會議一定不能長過1小時。」

病人的眼睛看世界

沒意義的會議確是一種耽誤,陳家亮喜歡有血有肉地做實事。創科、教學、行政以外,還有行醫:「見病人前要懂得兩樣嘢,第一是聆聽,第二是設身處地,嘗試從佢哋對眼去睇呢個世界。」

行醫多年,難忘和窩心的事有很多,足以拍成劇集、電影,「一位中年女病人長期受便秘困擾,脾氣好差,經常搵醫護人員嚟發洩。當時我係年輕醫生,偶然被派去睇佢。佢見我𡃁仔,覺得我冇能力醫佢,所以一埋嚟就撩交打,點知撩極都撩唔起我把火,反而指定要我睇佢。慢慢我變成佢嘅精神寄託,見到我嘅時候,病已經好咗一半。好遺憾,我嗰陣好忙好忙,要準備專科考試。過咗一年半載後,我從其他途徑知道佢抑鬱症投河自盡。我問自己,我係咪我可以改變結局呢?未必!啟發係,如果我唔睇自己嘅嘢大過病人嘅嘢,結果有機會唔同。」

另一個例子,「一位而家已經92歲嘅婆婆,20年前因膝頭關節退化痛不欲生,醫生開嘅止痛藥冇效,佢就自己買成藥食,搞到急性胃出血半夜入院,一碗碗鮮血咁嘔出嚟!血壓又好低,如果我唔即時做胃鏡同佢止血,佢真係冇命。救番佢之後,我得到佢信任,勸佢做手術換膝蓋,以後就唔使食止痛藥。終於佢的起心肝施手術。每年過時過節,佢都會做好多手工藝品送畀我。」

靜下來「叉電」比睡覺重要

獲委任為中大醫學院院長前,陳家亮的工作量已非一般級數的繁重,現在回望,哪個階段辛苦?「從來都覺得辛苦,從來未得閒過。2013年前,我只係教學、科研及行醫,而家多咗行政同創科工作,係咪代表多咗嘢做?其實唔係,每個階段都有嘢專注而又困擾你嘅事。所謂忙碌,唔係講緊你每日24小時用幾多時間去做呢件事,而係你個心能否靜得到落嚟。」

而他「靜下來」的Me Time在深夜,每晚大概兩小時。近年,無論日間工作有多忙,翌日大清早要趕往機場也好,住在郊區的他,每晚11時半都會到外面走走,觀賞星星和享受夜行。他晚上睡得少,但每日都叉足電應戰。

{{hket:inline-image name="0001-99_20221129105531.JPG"}}{{/hket:inline-image}}

撰文:陳小芝
攝影:陳健珊
編輯:李志宏、陳潔雯

{{hket:inline-image name="VIP.jpeg"}}{{/hket:inline-image}}

U Lifestyle App睇盡《晴報》新聞資訊及自家節目
↓↓同步更新、更快更順↓↓
免費下載】