陳淑蘭
陳淑蘭

是非心理學

發佈時間: 2022/01/20

是非心理學

「是與非如何分對錯,恨與哀誰人解因果,敵友之間紛爭,難為彼我,恨愛可有界綫,同是分不清楚……」(摘錄自羅文《強人》歌詞)

有人嘅地方就會有是非,說話做事,處處彰顯因與果,討好同憎惡相輔相成,所以是非二字好多時候係禍端嘅代名詞,用嚟抱怨、嫉妒、攻擊、誣陷,多少悲歡離合、爭鬥訴訟、家破人亡、妻離子散,都係源於一句看似「不經意」嘅是非話,因此霑叔真係好嘢,喺幾句歌詞中表露無遺。

自古聖賢就講過,寧可得罪君子莫得罪小人。你身邊有無一個時刻用搬弄是非嚟同人打交道嘅人?就算你只係聽佢講,喺話題入面搭一句嘴,結果之後呢個是非就變成由你散播出去,令自己陷入險境之中?呢啲死貓,你食過未?

我咁問得,梗係食過好多次啦。遇過都無學精?何解?因為聽人講是非都幾過癮,因為通常「是非精」講是非嘅時候,都會講到繪聲繪影,生動活潑。只要你喺聽是非當中有反應,咁就弊傢伙!因為今次你喺度聽緊人哋做主角嘅是非,下次個主角可能就會變成你!

其實點解要講是非呢?正面原因︰人類講是非係一種社交控制嘅目的。負面原因︰可能源於人嘅自誇心理機制,藉此去比較,喺講是非過程中令自己優越過人。

是非對話中,最常見嘅一句係︰「有人話我知」,或者係「我聽人講」,呢啲人唔願意講出真相,又或者只係講出部分事實,講是非嘅人喺背後就控制住談話內容。「有人話我知」呢句說話,已經引起人嘅好奇心。此外,一齊講人壞話會提高彼此嘅凝聚力,並且有安定自身地位及心情嘅效果。講是非係傳染病,只要一開始講,其他人就好大可能會傳出去。

所以希望日後我可以醒啲,就算靜坐不會思己過,都能夠做到閒談莫論人非。

(本欄逢周四刊登)

撰文: 陳淑蘭 樂天知命,直言無忌的電視及電台節目主持人。
欄名: 口沒遮蘭